För tredje året i rad är vår kampanj tillbaka!
I november skyltas över 100 ICA butiker upp med en färgsprakande kampanj.
Hur får vi fler att handla eko? Jo, såhär.
Genom att applicera ‘nudges’ runt i affären kan man hjälpa kunden i sitt val vid tidpunkten och platsen för inköpet. Vår kampanj och butiksexpriment har kunnat visa fantastiska resultat i försäljningen av ekologiska produkter genom att bara ändra små saker på och runt hyllan!
Checklista för ökad eko-försäljning
Informera och inspirera
- Stärk engagemanget för ekologiskt genom butikskommunikation som både informerar och inspirerar.
Kampanjerbjudanen med eko-alternativ
- Erbjud ekologiska alternativ i varje kampanjerbjudande och skräddarsy ekologiska erbjudanden.
Förändra placeringen
- Säkerställ att produkten har en konkurrenskraftig placering i förhållande till billigare oekologiska alternativ. Dubbel exponering eller exponering vid gavlar är viktigt för att lyfta försäljningen.
Provsmakningar
- Traditionella och framför allt nya produkter likt Bärta Burgare Umami behöver ofta ”aktiveras” för att kunderna ska förstå hur de smakar och ska tillagas. Här fyller provsmakningar med kunnig personal samt kampanjerbjudanden en viktig roll
Skapa bredd och djup i eko-sortiment
- Utveckla det ekologiska sortimentet genom att erbjuda eko-alternativ i varje kategori och inom olika prisklasser.
Utbilda kunder om ekologiskt
- Stärk kunskapen och inspirera kunderna genom att skriva om vad ekologiskt bidrar till i kundoch medlemstidningar samt sociala medier och nyhetsbrev.
Ge kunden ett tack
- Ge positiv återkoppling till kunder som väljer ekologiskt. Berätta hur de genom sina matval gör skillnad. Ett enkelt tack kan räcka väldigt långt.
Stärk kunskapen hos butiksmedarbetare
- Skapa internt engagemang för ekologiskt genom kunskapshöjande insatser för butiksmedarbetare.