Så får vi fler att välja eko med nudging!
Lansering: Nudging och kampanj resultat
Den 28 januari 2025 presenterar vi treåriga resultaten, viktiga lärdomar, framgångsfaktorer, fallgropar och vinnaren av utmärkelsen 🏆 Sveriges bästa nudgingbutik 2024. Det här vill du inte missa!
I november skyltades över 120 ICA butiker upp med en färgsprakande kampanj - för tredje året i rad.
Hur får vi fler att handla eko? Jo, såhär.
Genom att applicera ’nudges’ runt i affären kan man hjälpa kunden i sitt val vid tidpunkten och platsen för inköpet. Vår kampanj och butiksexpriment har kunnat visa fantastiska resultat i försäljningen av ekologiska produkter genom att bara ändra små saker på och runt hyllan!
Alla nudging rapporter
Om kampanjen
Den kommande kampanjen är en del av det treåriga projektet ”Handla ekologiskt”, vars mål är att sprida kunskap om vad ekologiska produkter bidrar till och varför de är värda att välja. Inom projektet utvecklas innovativa metoder som ska hjälpa matbutiker att lyfta fram ekologiska produkter och öka deras synlighet på kreativa sätt.
– Det blir spännande att se hur årets budskap landar hos konsumenterna! Vi brukar prata om hur ekologiskt är positivt för djuren, naturen och vår planet, men den här gången har vi ett fokus som ligger närmare konsumenten. Vi använder också ett nytt formspråk och färgsprakande kampanjenheter som det blir roligt att testa både i butik och i sociala medier, säger Marika Berglind Ekman, projektledare på Organic Sweden.
Kampanjen lanseras den 1 november i över 120 ICA butiker, online butik och SoMe. Följ med på @handlaekologiskt Instagram.