“Nudging” - ett verktyg för att få fler att handla ekologiskt
Nudge är ett engelskt ord som på svenska kan översättas till att knuffa på någon för att få dennes uppmärksamhet. Sedan 2022 har Organic Sweden och Beteendelabbet samarbetat för att ta fram Nudges för att få fler att välja ekologiskt – med spännande resultat. Läs mer om detta och årets kampanj!
Artikel publicerad: 12 november 2024 av Marika Berglind-Ekman
Organic Sweden x Beteendelabbet
Organic Sweden har samarbetat med Beteendelabbet i projektet ”Nudging Organic / Handla ekologiskt“ sedan 2022 för att undersöka hur nudging kan främja ekologiska val i butiksmiljöer. I tidigare butiksexperiment har man bland annat använt använt sig av förändrad placering och budskap kopplat till ekologiskt. 2023 användes skyltar med budskap som ”Med eko slipper du över 160 kemiska bekämpningsmedel” för att öka medvetenheten kring ekologiska produkters mervärde. Man lade även till positiv återkoppling, där kunder som valde ekologiskt tackades med frasen ”Tack alla eko-hjältar”, vilket syftade till att stärka kundernas identitet som miljömedvetna konsumenter.
Resultaten
Att synliggöra effekten och ge positiv återkoppling (tack) gav dock stor effekt på två produkter; mjölken (1,5 liter) gav en ökning med 27 procent och havregrynen med 83 procent! För fyra produkter – Lantäggs ekologiska ägg, Scans ekologiska falukorv, I Love Eco ekologiska morötter och Bärta Burgare Umami – såg vi ingen signifikant effekt på försäljningen. Detta kan dels ha att göra med produktspecifika utmaningar kring konsumenters kännedom och efterfrågan, och dels att prisskillnaden och prisnivån för dessa produkter är högre.
Årets nudge
I årets nudging kampanj har fokus legat på pro-self budskap kopplat till ekologiskt i en färgsprakande maner. Undersökningar visar att hälsa och hur maten påverkar mig är viktigt för konsumenten. Kampanjen pågår i totalt över 121 butiker där fokus ligger på försäljning av ekologiskt runt om i landet.
“– Det blir spännande att se hur årets budskap landar hos konsumenterna! Vi brukar prata om hur ekologiskt är positivt för djuren, naturen och vår planet, men den här gången har vi ett fokus som ligger närmare konsumenten. Vi använder också ett nytt formspråk och färgsprakande kampanjenheter som det blir roligt att testa både i butik och i sociala medier, säger Marika Berglind Ekman, projektledare på Organic Sweden. “
Förutom ICA, deltar flera företag som har ekologiska produkter i sortimentet. Det är Arla Foods med ekologisk mjölk, Dava Foods/Lantägg med ekologiska ägg, Saltå Kvarn med ekologiska havregryn, Scan med ekologisk falukorv och Munkagrodden med ekologiska groddar.
Projektet har också en internationell del, där Organic Sweden samverkar med de ekologiska branschorganisationerna Bionext i Nederländerna, BioForum i Belgien och Pro Luomu i Finland, för att lära av varandras nudging-experiment. Projektet finansieras till stor del av EU.