• Startsida
  • Ekologiska nyheter
  • Om kampanjen
  • Hjältebutiker
  • Rapporter
  • Vanliga frågor
  • Medfinansiärer

Rapporter

Nudging för ekologiskt i butik 2022

Rapporten ”Nudging för ekologiskt i butik 2022” tar sin utgångspunkt i ett antal butiksexperiment som genomfördes under hösten 2022. Syftet var att testa och utvärdera nya kommunikativa grepp för att öka försäljningen av ekologisk mat och dryck. Med rapporten vill vi sprida kunskap om hur man i butik – med relativt enkla medel – kan få fler att välja hållbara ekologiska alternativ.

Ladda ner rapporten

“Handla ekologiskt – tillsammans händer det” är ett treårigt projekt som på nya kreativa sätt sprider kunskap om vad du får och bidrar till när du väljer ekologiskt. Bakom satsningen står Organic Sweden och de ekologiska branschorganisationerna Pro Luomo i Finland, Bionext i Nederländerna och BioForum i Belgien. Projektet finansieras till merparten av EU.

För vägledning kring balanserad och hälsosam kost, se Livsmedelsverkets kostråd på www.livsmedelsverket.se

European Union

Kampanj som finansieras med stöd av Europeiska Unionen.

EU stödjer kampanjer som främjar respekt för miljön. Upphovsmannen ansvarar själv för innehållet i denna kampanj. Europeiska kommissionen ansvarar inte för hur den utannonserade eller offentliggjorda informationen kan komma att användas.