Ekologisk fruktdryck i liten förpackning gör stor skillnad
28 okt 2022

Smakis är pionjärer inom ekologisk fruktdryck på tetra och bag-in-box. Förutom att Smakis var först med att certifiera och KRAV-märka sina produkter har de drivit flera initiativ för att göra sina förpackningar mer hållbara. De har bland annat introducerat sugrör i papper i stället för plast och tagit bort all plast runt tetrorna i 3-pack. Vi träffade Smakis marknadschef och grundare Erik Östensson för att prata om vikten av att välja ekologiskt och KRAV-märkt.
En stor del av ert sortiment består av ekologiska fruktdrycker med smak av apelsin, äpple, päron, jordgubbe och svartvinbär. Varför tycker ni det är viktigt att jobba med ekologiska råvaror?
När vi jobbar med ekologiska råvaror stöttar vi en matproduktion som sker i samspel med naturen och som bidrar till ökad biologisk mångfald. Till exempel är det fler pollinerare som humlor och bin på ekologiska gårdar. Dessutom ser vi att allt fler konsumenter uppskattar att frukterna och bären i våra produkter är odlade utan naturfrämmande bekämpningsmedel. Genom att vara med i den här kampanjen ”Handla ekologiskt – Tillsammans händer det” kan vi fortsätta sprida kunskap om vad det ekologiska matvalet bidrar till, säger Erik Östensson, marknadschef och grundare på Smakis.
Ni använder ofta baksidorna på era produkter för att väcka engagemang. Hur föddes idén att använda era förpackningar som en yta för att sprida kunskap om ekologi och andra viktiga frågor?
Vi på Smakis brukar säga att baksidan är vår framsida. I snart 30 år har vi jobbat med att använda vår baksida för att föra fram viktiga budskap. Det har vi gjort av den enkla anledningen att våra förpackningar utgör en fantastisk möjlighet för våra olika partners som exempelvis Naturskyddsföreningen och Friends att sprida kunskap, men också för att kunna påverka i viktiga samhällsfrågor, säger Erik.
Ni är inte bara måna om innehållet i era produkter utan även förpackningarna. Hur jobbar ni för att minska användandet av plast?
Vi försöker alltid vara först med sådant som egentligen borde vara självklart. Ta sugrören i papper till exempel. Visst är det lite konstigt att låta fodralet vara i plast om själva sugröret är i papper? Det tycker vi i alla fall och därför har vi även låtit fodralet vara i papper. En självklarhet för oss, men inte för alla. Dessutom har vi fasat ut ”trepacksplasten”, det vill säga plasten som binder ihop tetrorna i 3-pack. Nu låter vi i stället konsumenten välja sina smaker själv samtidigt som vi drastiskt minskar vår plastanvändning, berättar Erik.
De ökade matpriserna kan göra att många konsumenter inte har råd att välja ekologiskt. Har du några tips till de som vill fortsätta köpa eko när matbudgeten krymper?
Visst är det tufft för många konsumenter nu när priserna går upp, men det finns några generella knep och principer som man kan följa för att äta både prisvärt och ekologiskt. Till exempel kan man se till att handla råvaror i säsong, äta mindre men bättre kött, mer vegetariskt och göra en veckomatsedel. Och när det gäller just våra drycker som innehåller 25 centiliter så skiljer sig literpriset inte särskilt mycket mot icke-ekologiska alternativ, detta trots att Smakis är både ekologiska och KRAV-märkta och innehåller över 20 procent frukt, säger Erik.
Fotograf: John-Daniel Isaksson